BRUGERMANUAL.


JAWA 350 Model 640 u. oliepumpe og elecktronisk tænding.


JAWA 350 Model 640
Uofficiel dansk oversættelse, der i øvrigt stort set er ubearbejdet i forhold til den engelske udgave.
Oversætteren anerkender JAWA fabrikkens copyright til original manualen, og hverken JAWA fabrikken,
dansk importør eller oversætteren kan drages til ansvar for skader opstået som følge af evt. oversættelsesfejl.

Nærværende danske udgave må ikke anvendes i kommercielt øjemed uden oversætterens skriftlige accept.



Copyright ©2000 Knud Bendixen. - Kommentarer til oversættelsen bedes sendt til Knud Bendixen.



JAWA, s. p. Týnec nad Sázavou 451 212 640 000
1991 MOTOKOV PRAHA
Oversat af Knud Bendixen.
E-Mail
Knud Bendixen.

For at hente Brugermanualen i doc format klik her.
manual.zip




Kære ven
Vi sætter pris på den tillid du har vist os ved at vælge en motor-cykel af vort mærke,
og du bydes samtidig velkommen i den store verdensomfattende familie af JAWA tilhængere.
Denne håndbog skulle give dig de vigtigste informationer omkring betjening og vedligeholdelse af din motorcykel,
så du bedes læse indholdet grundigt.
Vi ønsker dig hermed god fornøjelse og glæde af din JAWA motorcykel.
JAWA motorcyklers identifikationsmærkning baseres nu på den internationale ISO-norm VIN
(Vehicles Identification Number).

Eksempel på mærkning af en serie-produceret motorcykel TLJ 640 0 00 MT 123456

Europa T Type 640 Produktions år M
Tjekkoslovakiet L Version 0 Montage linie T
Fabrikant JAWA J Modifikation 00 Serie nummer 123456
For JAWA motorcykler er identifikationsnummeret påtrykt type-skiltet samt præget i stellet.



Jawa & Cz klubben Danmark


Tilbage


Indholdsfortegnelse.

Side nr.

Teknisk data.

Beskrivelse af motorcyklen.

Beskrivelse af motorcyklen venstre side.

Beskrivelse af motorcyklen højre side.

Beskrivelse af motorcyklen set fra oven

Beskrivelse af motorcyklen set fra oven instrumenter.

Kontakter venstreside.

Kontakter højre.

Antal personer / vægt.

Benzin tank / Benzinhanens indstillinger.

Aflåsning af motorcyklens styr.

Aftagning af sædet og side dækslerne.

Det elektriske system.

Generatoren og Ensretteren.

Spændings regulator og Afbryde relæ.

Batteri, 12V, 5Ah / Advarsel og Bemærk.

Justering af forlygten.

Bremselys-kontakt / Blink relæ / Tændrør og Pærer.

El-diagram.

Tændingslåsens funktioner.

Start af motor.

Start af motoren.

Olie-benzin blanding.

Indkøring.

Gearskifte.

Olie og smøring.

Olie og smøring .

Serviceplan.

Serviceplan.

Ibrugtagning af ny skivebremse .

Anvendelse og vedligeholdelse af det hydrauliske ski-vebrem-sesystem.

Justeringsarbejde.

Håndbrense.

Bagbrensen.

Kædespænding.

Koblingjustering

Vedligeholdelse af ladesystem.

Kaburator.

Tændingsinstilling.

Montering og afmontering uden specialværktøj.

Afmontering af forhjul.

Olieskift i forgaflernes støddæmpere.

Afmontering af baghjul.

Afmontering af dæk og dæk tryk.

Afmontering af sekundær kæde, kædeskærm og tand-hjul.

Afmontering af motorens venstre sidedæksel.

Udskiftning af gaskablet.

Afmontering af benzintank.

Udskiftning af koblingsplader.

Opbevaring af motorcyklen om vinteren.

Anvendelse af batteri 12V/5Ah.

Afmontering af batteri.

Opladning.

Montering af batteri.

Vedligeholdelse.




Tekniske data Dimensioner

Længde 2100 ± 30 mm
Bredde 780 ± 15 mm
Højde 1160 ± 30 mm
Frihøjde 120 ± 10 mm
Sædehøjde 820 ± 15 mm
Akselafstand 1370 ± 25 mm
Mindste venderadius 3,5 ± 0,4 m
Vægt og last
Tørvægt 149 ± 3 kg
Klarvægt 162 ± 3 kg
Maksimalvægt 342 ± 3 kg
Nyttelast 180 kg
Antal sæder/personer 2
Trailer vægt 50 kg total
Sidevogns vægt 172 kg total
MotorType


totakts, tænding, luftkølet
Antal cylindere 2
Cylinder volumen 343,5 ccm
Diameter 58 mm
Slaglængde 65 mm
Fortænding 2,5 +0,3/-0,2 mm
Kompressionsforhold 9,8 +0,7/-0,3 : 1
Maksimale omdrejninger 5750 min-1
Maksimal effekt 17 kW - 10%/5250 min-1 ± 3%
Maksimal moment 32 Nm - 6%/4750 min-1 ± 5%
Karburator

Model JIKOV 2928 CE - lodret,
spjæld type
Kobling

Type Multiplade i olie bad
Karakteristik Ø 146 mm, 8 aktive flader
Gearkasse

Type Mekanisk, gear med dobbelt aksel
Antal gear 4
Kontrol Fodskifter
Udveksling stigningskapacitet
(fuldt lastet)
1. gear 1:14,50 41%
2. gear 1:8,60 20%
3. gear 1:6,10 14%
4. gear 1:4,96 9,5%
primær kæde 2x9, 525x4,77 66 led
sekundær kæde 1x12,7x7,75 128 led
Stel

Type Dobbelt rør, lukket
Affjedring

Forreste affjedring Teleskop gaffel med stål spiral fjedre
Vandring 150 mm - hjul aksel 134 mm
Støddæmpning, for Hydraulisk
Type Teleskopisk i gaffelarmene
Bagerste affjedring Sving gaffel med spiral fjedre
Vandring 80 mm - hjul aksel 90 mm
Støddæmpning, bag Hydraulisk
Type Teleskopisk i affjedringsenhederne
Fælge

Forhjul Stål, fordybet profil
Størrelse 2,15B x 18"
Baghjul Stål, fordybet profil
Størrelse 2,15B x 18"
Dæk

Størrelse, for 3,25 x 18"
Størrelse, bag 3,50 x 18"
Bremser
For Hydraulisk skivebremse,
håndgrebskontrol
Størrelse Ø 265 mm
Bag Mekanisk, tromlebremse,
fodpedalskontrol
Størrelse Ø 160 mm
Elektricitet

Generator 3-faset, synkron
Output 12V, 210VA /14V/15A/
Batteri Bly type 12V, 5 Ah
Forlygte Asymmetrisk, rektangulær, justerbar
12V 45/40W Ba 20d
12V - 4W Ba 9s
Nedblændingskontakt Glide type
Blinklyskontakt Stang type
Baglys Integreret model
Blinklys Placeret på hhv. forlygtekonsol og
bagerst på stel
Benzin og olie

Benzintank kapacitet 17 liter, heraf 2,8 liters reserve
Gearkasse 1,0 liter
Støddæmper, for 0,2 liter olie i hver gaffel
bag 47 cm3 i hver dæmper, ikke udskiftelig


Til toppen


Beskrivelse af motorcyklen Venstre side.

1. Benzinhane
2. Styrlås
3. Sædelås
4. Gearskifter/kickstarter
5. Motornummer
6. Stelnummer
7. Skrue for olieniveau
8. Skrue for olieaftapning
9. Skrue for oliepåfyldning
10. Side-støtteben
11. Typeskilt
12. Forlygtejustering (ikke på DK-model)
Motorcykel



Til toppen

Beskrivelse af motorcyklen Højre side.

1. Kaburator
2. Bremsepedal
3. Fodhviler
4. Bagerste fodhviler
5. Horn
6. Centralstøtteben
7. Koblingsjusteringsskrue
8. Koblingskabel justeringsskrue
9. Skivebremse
Motorcykel



Til toppen

Beskrivelse af motorcyklen set fra oven.

1. Speedometer
2. Omdrejningstæller
3. Kontrollamper
4. Tændingslås
5. Forbremsegreb
6. Koblingsgreb
7. Tankdæksel
8. Gashåndtag
9. Kontakter
10. Bremsevæske kontrolvindue
Motorcykel



Til toppen

Beskrivelse af motorcyklen set fra oven instrumenter.

1. Speedometer
2. Omdrejningstæller
3. Ladelampe, rød
4. Fjernlys, blå
5. Frigear indikator, grøn
6. Blinklys kontrol, grøn
7. Tændingslås
Motorcykel



Til toppen

Kontakter venstreside.

1. Fjernlys skydekontakt,
frem - fjernlys,
tilbage - nærlys
2. Blinklyskontakt,
venstre, fra, højre
3. Overhalingsblink
4. Hornkontakt


Til toppen

Kontakter højreside.

1. "Dødmandsknap"
2. Motor kører
3. Motor afbrudt


Til toppen

Antal personer / vægt.

Denne motorcykel tjener som transport for en eller to personer
samt bagage med en samlet vægt op til 180 kg.
Bagagebæreren må ikke belastes med mere end 15 kg.
Motorcyklen er beregnet til færdsel på veje og farbare stier.


Til toppen

Benzin tank / Benzinhanens indstillinger.

Benzin tank
Tankdæksel åbnes ved at dreje mod uret.
Tankens reservebe-holdning rækker til 30 - 40 km kørsel.
Benzinhanens indstillinger
0,0 Hanen er lukket
17 l Normalstilling
3 l Reservebeholdning åbnet


Til toppen

Aflåsning af motorcyklens styr.

Aflåsning af motorcyklens styr foretages ved at dreje styret helt over mod højre.
Nøglen sættes i styrlåsen og drejes lidt mod højre samtidig med at låsen trykkes ind i stellet.
Efterfølgende drejes nøglen til venstre og tages ud af låsen.
Herefter er styret låst.
Oplåsning foregår i modsat rækkefølge.


Til toppen

Aftagning af sædet.

Nøglen sættes i sædelåsen og drejes lidt til højre samtidig med at låsen trækkes udad.
Løft sædets forreste del ca. 10 - 15 cm og træk den fremad, hvorved den frigøres fra bagerste del af stellet.
Sættes på og fastlåses igen i modsat rækkefølge.
Sidedækslerne under sædet.


Sidedækslerne under sædet er tilgængelige og kan fjernes efter sædet er taget af.
Bag højre dæksel findes spændingsregulator og ladeensretteren mens bagbremsens lyskontakt sidder under det venstre dæksel.


Til toppen

Generatoren.

er kilden til vekselstrøm og spænding, nominal output (efter ens-retning) er 15A/14V.
Ensretteren.


ændrer vekselforløbet i strøm og spænding til jævnstrøm og spænding.


Til toppen

Spændings regulator.

Spændings regulator tilsikrer konstant ensrettet spænding fra generatoren og nettet selv ved skiftende omdrejninger og belastning.
Tillader ladning af batteriet fra 1000 omdrejninger-1.
Afbryde relæ.


Afbryde relæ kontrollerer ladekontrol-lampen.
Spændingsregulator, ensretter og relæ er placeret bag højre sidedæksel.


Til toppen

Batteri, 12V, 5Ah.

5Ah Placeret under sædet og forbundet til stel ved dets minuspol (-).
I nærheden af batteriet er der på pluspolen placeret en 15A sikring i en plastikkappe.
Batteriet er en lukket kasse af klart polypropylen.
Låget af mørkt plastik er forsynet med seks propper og med centraludluftning.
Terminalerne, der er af bly, ens udført og forsynet med et 5,5 mm hul, er forsynet med et + og et - på låget.
Centraludluftningens udgang er på minussiden af låget.
Laveste og højeste niveau for elektrolytten er markeret med streger på batteriets klare sider.
Batteriet leveres i for-opladet tilstand.
Det opfylder de tjekkiske standarder CSN 36 4316 og CSN 36 4317 samt COMECON internationale standard ST SEV 165-75 CSN 36 4318.
Advarsel.


Motorcyklen må ikke benyttes uden batteri grundet funktionen af ladeenhedens indbyggede halvleder.

Bemærk.
Alle øvrige behandlings- og vedligeholdelsesfunktioner er som for alle andre batterier.
Udluftningsslangen skal være korrekt monte-ret og må ikke være sammenklemt, således den korrekte funktion kan udfø-res nemlig bortledning af gasser fra batteriet.
Ladning udføres med en strøm på 1,2A.


Til toppen

Justering af forlygten.

udføres ved at dreje håndtaget på venstre side af forlygten.


Til toppen

Bremselys-kontakt

Kontakten til bagbremsen er fæstnet under venstre sidedæksel mellem dette og luftfilterholderen.
Kontakten kontrolleres via et separat ka-bel fastgjort til fodbremsepedalen på venstre side.
Kontakten til forbremsen er placeret direkte på hovedcylinderen til skivebremsen.
Blink relæ.
12V/2x21W
Tændrør.
PAL - N 15 C
NGK - B 8 HS
CHAMPION - L 78
Pærer.


Forlygte, dobbelt glødetråd 12V/45/40W eller halogen type H4
Positionslys, 12V/4W
Baglys, 2 stk. 12V/4W
Bremselys, 12V/21W
Blinklys, 12V/21W
Kontrollamper samt lys i speedometer og omdrejningstæller, 12V/2W


Til toppen

El-diagram.



Til toppen

Tændingslåsens funktioner.



Nøglen halvt isat.

Tænding og blinklys frakoblet.
Tilkoblet:
1.a. Positionslys for og bag
2.a. For og baglys samt positionslys

Nøglen helt isat.

Tilkobling af tænding og blinklys samt:
0.b. Positionslys for og bag
1.b. Som 0.b.
2.b. For og baglys samt positionslys


Det bør blive en vane at kontrolle-re motorcyklens
tilstand både tek-nisk og funktionelt før hver køretur
for herved at sikre overensstem-melse med lovgivningen.


Til toppen

Start af motoren.

1. Åben benzin hanen og aktiver chokeren.
Via et let tryk på gear-skifterens fastgørelsespunkt presses gearskifteren
ind mod motoren og efterfølgende drejes den bagover til startpo-sition (1), hvor der trædes igennem (2) to gange
2. Sæt nøglen i tændingslåsen i po-sition "0" og tryk den i helt ned (hvor-ved en rød og grøn kontrollampe tændes, hhv. lade-strøm og frigear)
3. Træd endnu engang på kick-starteren og slip den umiddelbart, når motoren starter, hvorved den automatisk vil vende tilbage til vand-ret stilling (0).


Til toppen

Olie-benzin blanding.

I indkøringsperioden bruges en blanding af totaktsolie og benzin - oktan 90-93 - i forholdet 1:50.
Efter indkøringsperioden ændres blandingsforholdet til 1:60.


Til toppen

Indkøring.

De første 1500 km bør følgende hastigheder ikke overskrides i de enkelte gear:
1. gear: 0 - 20 km/t
2. gear: 20 - 40 km/t
3. gear: 30 - 55 km/t
4. gear: 50 - 75 km/t
Motoren kan - om nødvendigt - startes i gear, såfremt der samti-dig er koblet ud manuelt.
Lad motoren varme op i lave omdrejninger (høje omdrejninger kan skade en kold motor) og herefter deaktiver chokeren.


Til toppen

Gearskifte.

Frigear er mellem første og andet gear samt mellem tredje og fjerde gear.
Kontrollampen på instrumentpanelet lyser dog kun i f.m. frigearet mellem første og andet.
Begge frigear kan findes ved at presse gearskifteren halv vej mellem de to gear.
Når der skiftes gear virker det halvautomatiske koblingssystem, forudsat korrekt tilpasset brug af gearskiftet, således der kan skiftes gear uden brug af koblingshåndtaget på styret (f.eks. i tilfælde af knækket koblingskabel).
I så fald skal gearskifteren føres langsomt tilbage til udgangsposition efter første skift af gear således hastigheden tilpasses og efterfølgende nedgeares i henhold til motorcyklens aftagende hastighed indtil frigearet mellem første og andet gear nås.
Først herefter bringes motorcyklen til standsning ved at bremse.

Undgå følgende.

Før start og efter stop af motoren bør tændingen efterlades slået til grundet risiko for afladning af batteri samt kraftig skade på tændspolerne.
Lad ikke motoren køre med høje omdrejninger når motorcyklen står stille, idet den herved ikke bliver kølet som under kørsel.


Til toppen

Olie og smøring .

A - Gearkasse, lejer for bremsehåndtag og koblingshåndtag, kontakter, bremseknast, støttefodsleje, skærmede kabler, kontaktfilt.
B - Motorsmøring
C - Teleskop forgafler
D - Gashåndtag, bagerste svinggaffels leje
E - Bagerste tandhjulsleje, den halvautomatiske koblings knast, hjullejer
F - Sekundær kæde

BP olie.
A Gearoil 80 EP
B BP Two Stroke Oil
C BP Chok-Absorber Oil
D Energrease A
E Energrease L2
F BP Fliessfett NO Ener-grease L21-M
Castrol olie.

A Castrol ST 90
B Castrol Super TT
C Stössdäm peröl (Forkoil)
D Castrol Grease CL
E Castrol Grease LH2
F (Castrol Grease MS3) Castrol chain Lube Ketten-Spray

Shell olie.

A Shell Spirax EP 90
B Shell Super Two Atroke Oil
C Shell Donax A
D Mitilus Grease A
E Shell Retinax A
F (Shell Retinax AM)
Mobil olie.

A GX 80 SAE 80
B Mobil Mix Two Stroke Super
C Mobil DTEL3 (HLP)
D Mobil grease No2
E Mobil grease MP
F (Mobil grease Special Mobiltac 81)
PENNZOIL olie.
2 Stroke Synstream

Til toppen

Serviceplan.

1. gearkasse olie
2. kobling
3. karburator
4. luftfilter
5. styrhoved
6. bagerste affjedring
7. sekundær kæde
8. hjul og bagerste affjerings-lejer
9. bremser, bremsebelægning
10. skærmede kabler
11. batteri
12. generator
13. kontaktafstand og for-tænding
14. tændrør
15. forgafler - olieskift
16. hjul - egerspænding
17. bremsehåndtag, samlinger,
stoplyskontakter, gashånd-tag, greb,
kontakters smørefilt
18. udstødningsrør
19. stempler, stempelringe, skyllekanaler
20. bremseskive
21. skruer, bolte og pakninger
Serviceskema.
K - kontrol, rengøring, justering og evt. udskiftning

C - rengøring

S - justering

M - smøring

V - udskiftning

D - decarbonering

* - efter behov

** - hver 1000 km

*** - hver 2500 km

**** - hver 5000 km





Endvidere efter hver:
25.000 km udskiftning af den primære kæde
30.000 km kontrol af plejlstangslejer, kontrol og evt. udskiftning af lejerne i styrhovedet, udskiftning af krumtappens pakningsringe samt tætningsringe ved hjulnav, kontrol af cylinderens slidtage, evt. opboring
50.000 km komplet adskillelse af bremsesystemet
Til toppen

Ibrugtagning af ny skivebremse (helt ny eller efter repa-ration).

Spænd alle tryk-tætte forbindelser, hæld bremsevæske i bremse-cylinde-rens beholder.
Ved gentagne gange at trykke på hånd-bremse-grebet pumpes bremsevæsken ind i hele bremsesyste-met.
Processen kan forkortes ved forsigtigt at indsprøjte bremse-væske i bremsehuset via udluftningsskruen, som løsnes lidt i dette øjemed.
Når hele systemet synes fyldt af bremsevæske skal det udluftes for at tilsikre en 100% bremsevirkning.
Klem en gennem-sigtig slange fast på udluftningsskruen på venstre halvdel af bremsehuset og sæt den anden ende ned i et glas.
Tryk flere gange på bremsegrebet og under konstant pres på grebet løsnes udluftningsskruen let.
Mens bremsegrebet presses ind mod gas-håndtaget skrues luftskruen atter til.
Denne proces udføres flere gange indtil der kun kommer bremsevæske uden luftbobler ud af systemet.
Hold øje med, at der hele tiden er bremsevæske nok i bremsecylinderens beholder.

Til toppen

Anvendelse og vedligeholdelse af det hydrauliske ski-vebrem-sesystem.

1. Kontrol før hver tur
Visuel kontrol af niveauet af bremse-væsken (SYNTOL HD 205) samt læ-kagekontrol på hele systemet.
Kon-trol af bremsekontak-ten.
Påfyld bremsevæske når niveauet er faldet til under ½ af kontrolvinduet.
Kontrollen udføres siddende på sæ-det med motorcyklen stående på hjulene.
2. Hver 2500 km
Visuel kontrol af tilstanden af bremsebelægning samt smøring af bremsegrebets leje.
3. Hver 5000 km
Afmontering af bremseklodserne, kontrol af tykkelsen af bremse-belægningen.
Udskift klodserne hvis deres tykkelse er under 1 mm.
Bremseklodserne monteres med afkantningen mod den store diameter af bremseskiven (i retning væk fra hjulakslen).
Bemærk, når klodserne er afmonteret må bremsegrebet ikke be-røres, idet stemplerne ellers vil kunne presses ud af bremseventi-len.
Kontrol af bremseskivens tykkelse, der skal være mindst 4,5 mm.
4. Hver 25.000 km eller hvert 2. år
Adskillelse af bremsehuset, kontrol af delene, udskiftning af støv-ringe og stempel-pakninger, udskiftning af bremsevæsken.
Udføres af autoriseret værksted, anvend korrekt bremsevæske og foretag rustbeskyttelse af skruesamlingerne.
5. Hver 50.000 km eller hvert 5. år
Komplet adskillelse af bremsesystemet (hovedcylinder, bremse-slange).
Kontrol af arbejdende deles overflade, udskiftning af alle gummidele (pakninger, støvringe og forbindelsesslanger).
Udfø-res af autoriseret værksted (som pkt. 4), og skal udføres mindst én gang for hver 50.000 km eller én gang hvert 5. år.

Til toppen

Håndbremsen.




Håndbremsen
Justér forspændingen af hovedcylin-derens kontrol via skruen på hånd-grebet: Kompression 0,3 og 0,5 mm. Systemet må ikke have noget slør. Stoplys-kontakt Justeres sådan, at forbindelse nås umiddelbart inden mærkbar bremse-effekt
Stoplys-kontakt
Justeres sådan, at forbindelse nås umiddelbart inden mærkbar bremse-effekt.

Til toppen

Bagbremse.




Bagbremsen
1. Bagbremsen justeres ved at dreje vingemøtrikken.
2. Stram vingemøtrikken indtil brem-seskoene begynder at bremse.
Her-efter løsnes med 1½ omgang. Kor-rekt justering af bagbremsen er en betingelse for korrekt funktion af bremsekontakten.







Justering af bagbremsens stoplys.
1. Fjern sikringssplitten fra kablets gaffeldelte kabelsko, der for-binder kablet til armen fra fodbrem-sen. 2. Gennem forskellige indstillinger af kabelskoen findes den position hvor kontakten sluttes så tidligt som mu-ligt, når bremsepedalen påvirkes og hvor den efterfølgende også med sikkerhed vender tilbage til afbrudt tilstand. 3. Fastgør denne position ved at ud-vide sikringssplitten.

Udskiftning af bremselys-kontakten.
Fjern sædet, adskil bremsekontakten fra sædekassen ved at klemme plastiknaglen ud og tag ledningerne fra. Fjern splitten fra bagbremsens arm, hvorved kablet og bremsekontakt er frigjort og kan udskiftes. Samling udføres i modsat rækkefølge. Efter sam-ling skal der foretages justering.



Til toppen

Kædespænding.




Kædespænding.

1. Sæt motorcyklen på centralstøt-tefoden. Løsen bagakslens møtrik på venstre side og efterfølgende møtrik-ken for tandhjulets dæksel (på højre side). Herefter løsnes kon-tramøtrik-kerne M6 på kædestram-meren i begge sider af bagerste svinggaffel.

2. Justér kædespændingen ved gradvist at dreje skruerne lige meget samme vej (f.eks. ½ omgang).

3. Kæden bør strammes så meget, at der er en frigang på mindst ±15 mm (=3 cm) når der løftes med en finger midt på øverste gummiskærm. Denne frigang tilsikrer, at kæden ikke spændes totalt i tilfælde af total vandring af svinggaflen, hvilket kunne afkorte kædens hold-barhed og i værste fald ødelægge tandhjulslejet i gearkassen.


Til toppen

Koblingsjustering.




Koblingsjustering.
1. Afmonter motorens højre sidedæksel. 2. Skrue justeringsskruen (3) på koblingskablet (placeret på yder-kablet under styrhovedet) ind (herved gøres yderkablet kor-tere), hvorved koblingsgrebet løsnes. Samtidig løsnes skruen på kabelenden ved koblingens udkoblingsarm. 3. Via justerskruen M8 (1) justeres slippet mellem kammen på fod-ud-kobleren og udkoblingsrullerne såle-des disse kun har en let gensidig berøring (2). 4. Via justeringsskruen (3) på kob-lingskablet justeres den manuelle udkobling således koblingshåndta-get har en lille frigang før koblingen fanger (ca. 0,5 mm) . 5. Kammen på den automatiske udkobler og udkoblingsarmen på koblingen indfedtes let.

Til toppen

Vedligeholdelse af ladesystem.




Vedligeholdelse af ladesystem.
Kontroller regelmæssigt, at forbindelserne på generator, ensretter og spændingsregulator ikke har løsnet sig. Længden af de frem-stående dele af børsterne i kammeret skal være mindst 2 mm. Er de slidt længere ned udskiftes hele børsteholderen.

Til toppen

Kaburator.

Model 2928 CE. Den grundlæggende indstilling er udført af produ-centen. Nålens position er første hak fra toppen. Tomgangs-skruen er løsnet 0,5 - 1,5 omgange. Niveauet af benzin i svøm-mehuset er 11 mm ± 1 mm, ved et tryk på 1,837 kPa (250 mm benzinsøjle). Spjældets stopskrue strammes eller løsnes så om-drejningerne ligger mellem 800 - 1000 (min -1).
Tekniske data for karburator 2928 CE.

Karburatorens indstilling foretages ud fra afprøvningsresultater.
De anvendte dyser er betegnet efter gennemstrømning i h.t. Somet-Jikov værdier.




1. Komplet spjæld
2. Komplet nåleventil
3. Tomgangsdyse
4. Koldstartsdyse
5. Hoveddyse
6. Spjældets nål
7. Nålens sikringsklips


Til toppen

Tændingsindstilling.




Dette kan man selv udføre, såfremt den efterfølgende procedure følges.
For det første er det væsentligt at kontrollere, at generatorens monta-geskruer sidder fast.
Under den egentlige indstilling følges grundreg-len om at den højre cylinder skal ju-steres først, altså det øverste kon-taktsæt.
Før justeringen påbegyndes skal kon-takterne kontrolleres og ren-ses for at tilsikre kontakt via hele de-res over-flade.









a) Skru tændrørene af og isæt et millimetermål i hullet i højre cylinder. Ved at rotere krumtapaksen via M 10 bolten findes topdødpunktet.

b) I denne position justeres kontakt-afstanden til 0,3 mm. Til dette formål bruges søgebladet på 0,3 mm fra værktøjssættet. Søgebladet på 0,3 mm skal kunne skubbes mellem kontaktpunkterne, mens det tykkere blad på 0,4 mm ikke må kunne pas-sere. Såfremt afstanden ikke passer justeres denne ved at dreje den faste del af kontakten.

c) Drej krumtappen baglæns (mod uret) indtil stemplet er 2,5 mm +0,3/-0,2 mm lavere end topdødpunktet. I denne position skal kontakterne be-gynde at åbne. Dette kan efterprøves med en kontrollampe eller ved at tynd folie (ca. 0,05 mm) lige kan passere mellem kontaktpunkterne.

d) Proceduren for at justere tændingstidpunktet for den anden (venstre) cylinder er den samme, dog med den ene forskel, at en eventuel justering kun foretages ved at justere det bevæge-lige kontaktpunkt og ikke bagpladen af den venstre (nederste) kontakt. Såfremt fortændingen skal øges roteres bagpladen (kontaktpla-den) mod uret. Modsat såfremt fortændingen skal mindskes.





Til toppen

Afmontering af forhjul.




Løsen og afmonter møtrikken på for-hjulsakslen og fjern spændskiven.
Løsen hjulakslens spæn-debolt på venstre gaffelben og skub akslen ud.
Pas på ikke at løsne bremseklodser-ne når hjulet fjernes fra forgaflen.
Når hjulet er fjernet er det tilrådeligt at indsætte et fyld-stykke - af mindst samme tykkelse som bremseskiven - mellem bremseklodserne og sikre det mod at falde ud.
Ved samling skal bremseskiven glide ubesværet ind mellem bremseklodserne - efter fyldstykket er fjernet - og endvidere skal akslen være rengjort og let indsmurt i fedt.
Når akslen er på plads gennem hjulet påskrues og strammes akslens møtrik.
Tryk for-gaflen ned flere gange og først herefter strammes hjulakslens spændebolt på venstre gaffel.

Til toppen

Olieskift i forgaflernes støddæmpere.




Den samlede mængde til begge støddæmpere er 400 cm3 olie dvs. 200 cm3 i hvert ben.
Udover den dæmpende effekt tjener olien også til at smøre glidelejerne.
Før første olieskift samt efter olieaftapning skal det anbefales at skylle begge støddæmpere med skylleolie.
1. Foretag første olieskift efter 500 km
2. Efterfølgende olieskift bør gøres regelmæssigt efter hver 5000 km.






Procedure for udskiftning af for-gaffelolie
a) Afmonter forhjulet. Placer en op-samler til olien under forgaffelbenene og skru aftapningsskuerne på yder-siden af gaflerne ud
b) skru øverste påfyldningsdæksel af for at opnå en hurtigere aftapning af olien fra støddæmperen
c) efter aftapning af olien skylles støddæmperen igennem med skylle-olie
d) kontroller at aftapningsskruernes pakninger er ube-skadigede og skru aftapningsskruerne til e) fyld olie på begge dæmpere.















Til toppen

Afmontering af baghjul.




Skru vingemøtrikken af bagbremsekablet, skru hjulakslens møtrik af, fjern spændskiven og træk akslen ud på højre side.
På venstre side fjernes bremsens forbindelsesstykke og mellemstykket, hvorefter hjulet kan adskilles fra fremførerdelen.
Ved at tippe motorcyklen mod højre kan hjulet samt bremseplade og bakker udtages.
For at påsætte hjulet anvendes tilsvarende fremgangs-måde dog modsat.
Kontroller bremsens frigang, idet hjulet skal kunne dreje frit, når bremseforbindelsesstykket er korrekt påsat knasten på svinggaflen.

Til toppen

Afmontering af dæk.




Løsen ventilen, luk luften ud af dæk-ket, skru møtrikken, der holder ventil-røret fast til fælgen, af og tryk ventilen ind i dækket.
Løsen dækket hele ve-jen rund langs fælgen i begge sider.
Placer hjulet så der ikke kommer skidt ind i lejerne.
Modsat ventilen trykkes dækkanten ind i fælgens fordybning.
Ved hjælp af dækjern vrides dæk-kanten på ventilsiden ud over fæl-gens kant.
Vær forsigtig ikke at be-skadige slangen ved at den kommer i klemme.
Når hele dækkanten er dre-jet ud over fælgkanten tages slangen ud.
Efter at have fjernet en evt. gen-stand, der har forårsaget punktering, kan ny eller lappet slange sættes i igen.















Gen-montering af dæk
Pump lidt luft i slangen og placer den i dækket, som er placeret med den ene side inde i fælgen.
Ventilen sættes på plads og fastholdes ved at skrue mø-trikken på (dog uden at skrue helt til).
Dækkanten drejes over fælgkanten modsat ventilen og holdes ind i fæl-gens fordybning, imens dækkanten ved hjælp af dækjern gradvist vrides over fælg-kanten i begge sider slut-tende ved ventilen.
Dette udføres forsigtigt, således dækket ikke ødelægges ved at komme i klemme mellem dækkanten og fælgen samt uden, at der kommer skidt ind i dækket.
Kontroller at dækket sidder rigtigt på fælgen samt at dækkets rotation ikke er skæv.
Til hjælp for dette er dækkets sider forsynet med en rundtgående vulst hvis afstand til fælgen skal være ens hele vejen rundt.



Dæktryk.

Med sidevogn:
Forhjul 130 kPa (1,30 At)
Baghjul 270 kPa (2,70 At)


Til toppen

Afmontering af sekundær kæde, kædeskærm og tand-hjul.




a) Afmonter baghjul samt motorens højre sidedæksel.
Skru hele koblingsarmspladen af og lad den hænge i koblingskablet.
Løsen de forreste spændebånd på gummiskærmene (kædeskærmens elastiske mellemstykker) og aftag den forreste plastikdel af -kædeskærmen,
b) rotér fremføreren på tandhjulet indtil kædesamleren viser sig ved forreste tandhjul og adskil kædesamleren,
c) med en 32 mm nøgle skrues møtrikken af bagerste tandhjul og hele bagerste kædehus samt de elastiske forbindelsesstykker kan aftages,
d) skru skruerne ud af de bagerste spændebånd og gummi-skærmene kan frigøres fra bagerste todelte kædehus.
Ved at fjerne de to M5 møtrikker kan kædehuset adskilles i to og tandhjulet samt kæden kan udtages.



Montage af sekundær kæden.
a) Kæden sættes på bagerste tandhjul, der placeres i yderdelen af bagerste kædehus, hvorefter inderdelen sættes på og kædehuset samles med M5 boltene,
b) kæden føres gennem begge gummiskærme ved hjælp af et stykke ståltråd bukket i enden, og gummiskærmene vrides på plads på bagerste kædehus og fastholdes af spændebåndene,
c) enden af kæden med samleled sættes på forreste tandhjul; kædespændings delen sættes på svinggaflens ende og sam-tidig sættes bagerste tandhjulsnav på plads og 32 mm møtrik-ken skrues på.
Kædespænderen løsnes for at opnå tilstrække-ligt slæk på kæden og en nemmere forbindelse af den nederste del ved forreste tandhjul,
d) før skærmen sættes på ved forreste tandhjul smøres hele kæ-den med fedt eller med kædespray.
Når forreste kæde-skærmsdel er sat på skubbes begge ender af gummiskær-mene på plads og fastholdes med spændebånd.
Herefter monteres koblingsarmspladen og koblingens korrekte funktion kon-trolleres (se "Koblingsjustering")
e) monter baghjulet og justér kædespændingen i h.t. afsnittet "Kædespænding", bagbremsen og evt. bremselys justeres.

Udskiftning af sekundær kæden kan foretages uden at ad-skille hele kædeskærmen
Udskiftning af kæden kan foretages efter følgende anvisning for-udsat du har en ny eller anden anvendelig kæde af samme længde
a) Møtrikkerne på bagakslen samt bagerste tandhjulsnav løsnes; Kædestrammerne løsnes og baghjulet skubbes så langt frem som muligt,
b) øverste bagerste spændebånd skrues af og gummiskærmen frigøres fra bagerste kædehus,
c) hjulet roteres indtil kædesamleleddet kommer til syne (hvor gummiskærmen er skubbet fra).
For at undgå, at den venstre ende af kæden glider ind i kædehuset - når samleleddet åbnes - isættes en tynd skruetrækker eller tynd stang i et kædeled nær samleleddet.
Tilsvarende sikres den højre del af kæden ved den sammentrykkede gummiskærm,
d) samleddet åbnes og ved hjælp af dette forbindes den nye kæde med højre ende af den gamle kæde,
e) fjern sikringen fra højre side af den gamle kæde og ved samti-dig at trække i den venstre del af den gamle kæde samt dreje hjulet føres den nye kæde over begge tandhjul (udføres forsig-tigt for ikke at beskadige lakerede eller forkromede del af mo-torcyklen).
Når helt igennem afmonteres den gamle kæde, og den nye samles med samleleddet.
Efterfølgende skubbes gummiskærmen på plads og fastholdes af spændebåndet.
Kædens spænding justeres som anført i afsnittet "Kædespænding".


















VIGTIGT!


Kædesamleledets sikringsklips skal altid vende med den åbne del i retning modsat af kædens bevægelsesret-ning.




Til toppen

Afmontering af motorens venstre sidedæksel.




Afmonteres på følgende vis:
1. Tap olien af motoren
2. Løsen og drej venstre fodhviler
3. Drej kickstarteren til startposition, skru samlebolten M7 af og træk kickstarteren af akslen
4. Skru dækslets bolte af og fjern dækslet.

Til toppen

Udskiftning af gaskablet.




Den øverste del af højre hånds kontakthus aftages og gasspjæl-det afmonteres, hvorefter gaskablet kan fjernes og erstattes af et nyt.

Til toppen

Afmontering af benzintank.




Luk benzinhanen og afmonter ben-zinslangen. Når sædet og side-skjoldene er fjernet, løsnes M6 bol-tene ved tankens bagerste dæm-pningsklodser.
Når disse dæmpe-klod-ser er fjernet løftes tanken lidt i den bagerste del og kan så, ved at løfte den bagud, trækkes ud af det forreste indgreb på motor-cyklens stel.

Til toppen

Udskiftning af koblingsplader.


Udskiftning af plader udføres efter aftømning af motorolien samt afmontering af motorens venstre sidedæksel.
Skru de fem M6 bolte ud og fjern dem sammen med spændskiver og trykfjedre.
Koblingen har 5 plader med belægning og 5 metalplader.
De nye plader olieres let før de monteres. Efter udskiftning af koblingsplader skal kob-lingen altid justeres.
Undgå at holde med motoren i gear og ud-koblet gennem længere tid (grundet hurtigere slidtage af koblin-gen - f.eks. ventende ved lyskryds)

Til toppen

Opbevaring af motorcyklen om vinteren.


1. Såfremt du forventer at bruge motorcyklen af og til i løbet af vinteren, bør den om muligt opbevares i en tør og helst opvarmet garage.
Det er dog vigtigst at den opvarmes godt før den sæt-tes væk, således vanddamps-korrosion indvendigt i motoren undgås samt korrosion af vitale funktionsdele forhindres.
2. Såfremt du ikke skal bruge motorcyklen gennem en længere periode i løbet af vinteren anbefales du at følge disse retnings-linier:
a) motorcyklen vaskes og tørres
b) motoren opvarmes til normal arbejdstemperatur
c) under let forhøjede tomgangsomdrejninger løftes gummi-stykket (mellem karburatoren og luftfilterdelen) og konserve-ringsolie indsprøjtes indtil motoren går i stå.
d) fjern batteriet
e) konserver motorcyklen

Anvendelse af batteri 12V/5Ah.


Motorcyklens batteri leveres i forladet tilstand med en virketid på 6 måneder - markeret med en kode på batteriet. Såfremt den peri-ode overskrides før motorcyklen kommer i drift skal der foretages en fornyet ladning.

Til toppen

Afmontering af batteri.


Sædet tages af, gummibæltet hægtes af, ledninger afmonteres og centraludluftningsslangen trækkes af,
hvorefter batteriet kan udtages fra dets plads under sædet.

Til toppen

Opladning.


Udføres såfremt batteriet ikke anvendes i en længere periode end en måned eller hvis afladning forekommer af anden grund.
Det anbefales at opladning foretages umiddelbart før batteriet skal bruges såfremt det er muligt.
Batteriet lade med en strøm på 0,5 A i omkring 15 timer indtil bobling er startet og elektrolyttens densitet overstiger 1,26.
Når batteriet er opladet lukkes det, og det vaskes og tørres.

Til toppen

Montering af batteri.


Batteriet placeres i rummet under sædet, ledningerne forbindes (vær opmærksom på ikke at bytte om på polerne!) og slangen for centraludluftning sættes på plads.
Den skal placeres korrekt og må ikke klemmes eller bøjes.
Såfremt fordampningen indelukkes er der risiko for en eksplosition.
Batteriet fastholdes af gum-mibæltet.

Til toppen

Vedligeholdelse.


- Elektrolytniveauet kontrolleres en gang månedligt, der suppleres om nødvendigt med destilleret vand;
DER MÅ IKKE TILFØRES SYRE!
- Batteriet holdes rent.
Polerne kan indsmøres i fedt hvorved korrosion undgås.
- Slangen for centraludluftning kontrolleres for fri passage.
Advarsel.
Henset til at batteriet indeholder elektrolyt (fortyndet svovlsyre) skal det håndteres under iagttagelse af relevante sikkerhedsfor-skrifter herfor.

Til toppen

Copyright ©2000 Knud Bendixen. - Kommentarer til oversættelsen bedes sendt til Knud Bendixen.




Copyright ©2000 J.E.P DATA - Kommentarer til siderne bedes sendt til John Pedersen